• 1397/11/07 - 08:54
  • تعداد بازدید : 293
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

مهاباد: 1115 قلاده سگ علیه بیماری هاری واکسینه شدند

رییس شبکه دامپزشکی مهاباد گفت: امسال یکهزار و 115 قلاده سگ در این شهرستان علیه بیماری هاری مایه کوبی شده اند.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی،  بایزید حسن پور رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مهاباد در گفت و گو با روابط عمومی اداره کل  اظهار داشت: اداره دامپزشکی این شهرستان به منظور پیشگیری از بروز بیماری هاری در جمعیت سگ‌های گله در مناطق روستایی و سگ های بلاصاحبی که در کمپ توسط شهرداری مهاباد نگهداری می شوند، طرح مایه کوبی رایگان را بر علیه بیماری  بیماری هاری را انجام داد.
وی بیان کرد: واکسیناسیون تمامی سگ‌های مشمول این طرح به صورت رایگان و با استفاده از توانمندی‌های بخش خصوصی و دولتی صورت می‌گیرد.
حسن پور ادامه داد: هاری یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان بوده که بهترین راه کنترل و پیشگیری از آن، واکسینه کردن سگ‌های خانگی و سگ‌های گله است.
رییس شبکه دامپزشکی مهاباد اضافه کرد: پیشگیری از بیماری هاری تا قبل از ظاهر شدن علایم بیماری به وسیله واکسن و سرم قابل پیشگیری است ولی در صورت بروز علایم این بیماری در حیوان و انسان مرگ آن‌ها حتمی است و درمانی برای آن وجود ندارد.
حسن پور اظهار داشت: نیاز است دامداران و کشاورزان برای مقابله با شیوع احتمالی بیماری هاری در بین سگ‌ها گله با هماهنگی دامپزشکی به صورت رایگان واکسیناسیون این حیوانات را هرسال انجام دهند.
وی یادآور شد: سگ های واکسینه شده به مدت یک سال از انواع بیماری های هاری و مشترک بین انسان و حیوان ایمن هستند.
  هاری یک بیماری ویروسی است که تمام حیوانات خونگرم و انسان ها را می تواند درگیر کند و تاثیر اصلی آن بر روی دستگاه عصبی بوده و در صورت درگیری 100 درصد کشنده است.
بیش از 60 هزار نفر از جمعیت 241 هزار نفری مهاباد در روستاها ساکن هستند و از طریق کشاورزی و دامداری امرار معاش می کنند؛ مهاباد دارای بیش از 250 هزار راس دام بوده که از این تعداد 230 هزار راس دام سبک و 23 هزار راس دام سنگین است.

 

  • گروه خبری : اخبار شهرستان
  • کد خبر : 5402
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

لینک کوتاه